jueves, 6 de enero de 2011

Mobiliari surrealista

En fer referència a l’extraordinari món d'objectes d'estil surrealista és impossible passar per alt la figura de Peggy Guggenheim, qui va mantenir una estreta vinculació amb el surrealisme i, gràcies a la seva relació amb molts dels artistes del moviment, va adquirir obres significatives directament dels seus creadors al començament de la Segona Guerra Mundial. La seva col·lecció es va presentar per primera vegada en un sensacional espai expositiu dissenyat pel visionari arquitecte Frederick Kiesler al carrer 57 de Nova York a l'octubre de 1942. Aquest museu galeria anomenat "Art of This Century" va ser el cor de l'avantguarda novaiorquesa i la dedicació de Peggy Guggenheim, el seu entusiasme i tenacitat, van jugar un paper destacat en la difusió de l'ideal surrealista a EEUU.

Certament, es van establir un gran cúmul de relacions entre el surrealisme i tots els camps explorats tant pels principals artistes del moviment (René Magritte, Max Ernst, Jean Arp, Joan Miró, Salvador Dalí, Yves Tanguy, Man Ray, Óscar Domínguez, André Masson, Eileen Agar i Isamu Noguchi), com pels dissenyadors més influents associats al moviment, com és el cas de la modista Elsa Schiaparelli, el decorador i dissenyador de mobles Jean-Michel Frank i l’arquitecte Frederick Kiesler.

Alguns dels objectes i entorns més extraordinaris del segle XX, són, sens dubte, el sofà amb forma de llavis “els llavis de Mae West” (1938) i el “Telèfon-Llagosta” (1938) de Dalí, els teatrals vestits “Esquinçament i Esquelet” de la dissenyadora Elsa Schiaparelli (tots dos de 1938) i la “Taula amb potes d'au” de Meret Oppenheim (1939).

Avui en dia trobem un gran nombre de dissenyadors les obres dels quals recorden inevitablement a l'obra més onírica del Salvador Dalí. Un clar exemple d'això, són els mobles surrealistes dels dissenyadors Eduardo i Marcelo Avanzatti. La marca Avanzatti, Surrealism´s Furniture exalta la deformitat i la bellesa d'aquesta, aconseguint mobles amb identitat pròpia. No en va, dos de les peces de mobiliari donen els honors al pintor espanyol en portar el nom de “Dalí” l’una i de “Salvador” l'altra.

 "Telèfon llagosta" (Dalí, 1938)

Sofà  "Llavis de Mae West" (Dali, 1938)

 "Taula amb potes d'au", Meret Oppenheim (1939)

Armari surrealista, d'Eduardo i Marcelo Avanzatti

No hay comentarios:

Publicar un comentario